De speelvriendjes van idverde NL maken groene schoolpleinen mogelijk
Ontmoet de vier nieuwe speelvriendjes van idverde NL, die onderdeel uitmaken van speelconcept ‘Spelen in ’t groen’! Deze vriendjes zijn ontwikkeld om scholen en kinderdagverblijven te helpen bij de totstandkoming van hun groene schoolplein of speelterrein. Elk kind speelt op zijn eigen manier. Het speelconcept van idverde NL is doorontwikkeld met de vier vriendjes, die ieder een menstype vertegenwoordigen. Door in het speelontwerp rekening te houden met deze karakters kan elk kind zichzelf zijn op het speelterrein en op zoek gaan naar zijn eigen uitdaging!
Centrale rol voor kinderen
In het speelconcept staan kinderen centraal. De speelkarakters nemen de kinderen van de school of het kinderdagverblijf mee in het ontwikkeltraject. Dit traject kan zichtbaar gemaakt worden door inzet van handige, nieuw ontwikkelde tools voor het speelconcept. Denk hierbij aan een ontwerpkaart, waarop kinderen hun ideale schoolplein ontwerpen of er een moodboard van kunnen maken. Maar ook is er een routekaart gemaakt, waarop alle te nemen stappen naar het nieuwe schoolplein gevisualiseerd zijn. Hierop kunnen de kinderen inkleuren welke stap genomen is met als einddoel: een nieuw groen schoolplein of speelterrein!
Spelend ontwikkelen
Het speelconcept is ontwikkeld in samenspraak met professionals uit de speelbranche en wordt onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek. Uit diverse studies blijkt dat spelen in het groen bijdraagt aan een gezonde ontwikkeling. Het maakt kinderen bewuster van hun omgeving, leert ze hun eigen identiteit te ontdekken en het bevordert samenspel. Een goed ingericht (groen) plein daagt kinderen uit om meer te bewegen, prikkelt de fantasie en draagt bij aan een gezonde leeromgeving. De groene invulling levert hier een belangrijke bijdrage aan.
In het hele traject kan idverde NL ontzorgen dankzij de bundeling van kennis en kunde. Van visie en ontwerp, begeleiding bij subsidietraject tot aanleg en meerjarig onderhoud.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
'Doe niets, de kinderen kunnen het zelf': avontuurlijk spelen in Utrecht
30 mei om 09:59 uur“Doe niets, de kinderen kunnen het zelf.” Dat is de eerste en uitdagende tip aan speeltuinmedewerkers die…
Het voortgezet onderwijs: de vergeten doelgroep
1 mei om 14:53 uurLeerlingen gaan na de overgang van primair naar voortgezet onderwijs maar liefst 80 procent minder naar buiten…
Hoe krijg je kinderen tijdens de schooldag aan het bewegen?
9 apr om 09:09 uurHoewel er tijdens een schooldag voldoende mogelijkheden zijn om kinderen te laten bewegen, is het voor scholen…
Buitenspelen met 'oude troep' pedagogisch verantwoord
26 mrt om 09:06 uurEen rommelspeeltuin: een speeltuin waar niet alleen speeltoestellen staan, maar ook 'oude troep' zoals tonnen…
Natuur voor elkaar organiseert online informatiebijeenkomst groene schoolpleinen
13 mrt om 08:55 uurBasisscholen die bezig zijn met het vergroenen van hun schoolplein, of die dit juist al gedaan hebben maar nog…
Onvoldoende steun Tweede Kamer aan IVN
30 jan om 16:05 uurDe locatie als leidraad voor het inrichten van de speelplek
16 jan om 09:43 uurArnhem investeert 500 miljoen euro in schoolgebouwen: 'meer dan een plek om les te krijgen'
10 jan om 15:09 uurArnhem gaat de komende zestien jaar 500 miljoen euro investeren in schoolgebouwen. Dat staat in het Integraal…
Reactie toevoegen