Om met die laatste vraag te beginnen, de tweede tip aan begeleiders luidt: ‘Zorg voor veiligheid en maak een bewuste afweging: risico is voor het kind, bij gevaar ingrijpen.’ In het leren maken van die afweging tussen niets doen en ingrijpen, zit
Buitenspelen is nu vaak 'te saai' voor kinderen. Daarnaast staan de volwassenen te dicht in de buurt. Het gevolg is dat steeds minder kinderen buitenspelen.
Uit onderzoek blijkt dat groene schoolpleinen een positieve invloed hebben op concentratievermogen, fantasie, creativiteit en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Ook draagt het bij aan een betere groepsdynamiek in de klas.
Arnhem, Rotterdam, Roermond, Tilburg en Zaanstad zijn door Jantje Beton en IVN Natuureducatie geselecteerd als ambassadeursgemeenten voor groenblauwe schoolpleinen.
Er zijn tal van initiatieven op het gebied van playable cities. Het speelbaar maken van steden met digitale technologie kan op verschillende manieren gebeuren.
Natuurlijk en groen spelen zijn al langer een trend, of misschien beter, de standaard bijna. De voordelen zijn wel bekend, maar veelal komt het toch op het zelfde uit. Er wordt veel gekeken naar de materialen en uitstraling.