Jeroen Bos: Pilot particuliere speeltoestellen is geen goed idee
Vóór, maar vooral achter de schermen is de afgelopen maanden een discussie gevoerd over de pilot. Vele deskundigen op het gebied van wetgeving, pedagogiek, ergonomie en veiligheid hebben hun mening geuit. Dat is individueel gebeurd maar ook in groepsverband. Zo hebben vele organisaties (AKI’s, Branchevereniging Spelen, SVS) hun bezorgdheid uitgesproken en de minister verzocht de pilot niet door te laten gaan.
De kritiek op de pilot richt zich vooral op het feit dat “er maar wat gedaan wordt”. De pilot is niet doordacht en deskundigen voelen zich niet gehoord. Het grootste deel van de markt is het met de minister eens dat burgerinitiatieven de ruimte moeten krijgen, maar niet ten koste van de veiligheid. Er ligt een voorstel om speeltoestellen die normaal voor privégebruik in de achtertuin zijn bedoeld in de openbare ruimte toe te laten. Daarbij wordt een aantal richtlijnen meegegeven. Zo mag de valhoogte niet meer dan 100 cm bedragen en moeten de toestellen losstaan. Dit houdt in dat een in de speelgoedwinkel gekocht schommeltje aan de kant van een weg zal belanden met alle gevolgen van dien. Ook trampolines zijn in de pilot toegestaan. Dit is nu juist een toestel waar over in Nederland maar ook in Europa veel te doen is. In Europa is een onderzoek gaande naar de bepaling van de valhoogte, het te gebruiken bodemmateriaal en de grootte van de zone om de trampolines. Er gebeuren regelmatig ongelukken doordat kinderen met meer dan één op een trampoline springen of verkeerd op de grond terecht komen. Allerlei Europese deskundigen buigen zich momenteel over dit toestel en Nederland staat vrij gebruik ervan toe zonder aan criteria te hoeven voldoen (behalve CE).
In de pilot wordt het toezicht bij de beheerders gelegd en de AKI’s en de NVWA zullen zich niet met de veiligheid mogen bemoeien. Enkele beheerders zijn van plan het toezicht naar de bewoners te schuiven. Een gevaarlijke actie, omdat burgers absoluut niet altijd het verschil tussen veiligheid en onveiligheid zullen kunnen inschatten.
Het is niet zo dat het gebruik van privétoestellen perse altijd onveilige situaties uitlokt. De kritiek uit de markt is dat de pilot niet doordacht is en het ministerie eventuele gevolgen niet overziet. Het advies is daarom de pilot daarom nog even uit te stellen, rustig nagaan wat de burger daadwerkelijk wil, bespreek dit met de deskundigen en zet vervolgens een goede en breed gedragen pilot op. Een pilot waar we allen achter kunnen staan en waar de burger, maar met name de kinderen echt wat aan hebben.
Wat vindt u?
Bent u het eens met Jeroen Bos? Of juist niet? Discussieer mee op onze LinkedIn-groep!
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Mulier Instituut: 'Bredere kijk op beweegarmoede nodig'
15 nov om 14:30 uurDe ambitie van de Nederlandse overheid dat in 2040 75 procent van de Nederlanders de beweegrichtlijnen haalt is…
Dordrecht Sportgemeente van het Jaar 2024, ook prijs voor Maastricht
3 okt om 17:37 uurDordrecht is afgelopen week op het jubileumcongres van Vereniging Sport en Gemeenten in ’s-Hertogenbosch…
35 jaar Speelplan: kinderen van jongs af aan naar buiten krijgen
12 sep om 14:42 uurSpeelplan bestaat 35 jaar. We spraken directeur Walid Rahman en keken terug en…
Speel-, sport- en beweegbeleid moet iedere inwoner in Vught laten bewegen
15 mei om 11:24 uurDe gemeente Vught heeft voor het eerst een beleid opgesteld waarin de componenten spelen, bewegen en sport…
Hoe AI de veiligheid van kinderen in speeltuinen kan bevorderen
7 mei om 08:59 uurKinderen kunnen veilig spelen in speeltuinen dankzij goed onderhouden speelobjecten. Om te kijken na hoeveel…
Toolbox helpt gemeenten bij monitoren en evaluatie buitenspeelbeleid
16 feb om 12:34 uurOm inzicht te krijgen in de voortgang van beleidsdoelstellingen is monitoring en evaluatie van dat beleid van…
Reactie toevoegen