Buitenspelen verbetert concentratie en prioriteitstelling
Het onderzoek richt zich op het aantal uren dat een kind buiten speelt en de ontwikkeling van eigenschappen die belangrijk zijn op school. Kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 7 jaar die veel buitenspelen, presteren beter op school, omdat zij eigenschappen als concentratie, prioriteitstelling en planning beter ontwikkeld hebben. Bovendien toont het onderzoek aan dat deze kinderen minder symptomen hebben van hyperactiviteit en onoplettendheid. De nieuwe studie borduurt voort op een eerdere studie uit 2014. Deze studie toonde aan dat spelen zonder strikte regels zelfstandigheid bevordert, waardoor kinderen opdrachten op eigen houtje tot een goed einde kunnen brengen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Mulier Instituut: 'Bredere kijk op beweegarmoede nodig'
15 nov om 14:30 uurDe ambitie van de Nederlandse overheid dat in 2040 75 procent van de Nederlanders de beweegrichtlijnen haalt is…
Dordrecht Sportgemeente van het Jaar 2024, ook prijs voor Maastricht
3 okt om 17:37 uurDordrecht is afgelopen week op het jubileumcongres van Vereniging Sport en Gemeenten in ’s-Hertogenbosch…
35 jaar Speelplan: kinderen van jongs af aan naar buiten krijgen
12 sep om 14:42 uurSpeelplan bestaat 35 jaar. We spraken directeur Walid Rahman en keken terug en…
Speel-, sport- en beweegbeleid moet iedere inwoner in Vught laten bewegen
15 mei om 11:24 uurDe gemeente Vught heeft voor het eerst een beleid opgesteld waarin de componenten spelen, bewegen en sport…
Toolbox helpt gemeenten bij monitoren en evaluatie buitenspeelbeleid
16 feb om 12:34 uurOm inzicht te krijgen in de voortgang van beleidsdoelstellingen is monitoring en evaluatie van dat beleid van…
Reactie toevoegen