Van vierkante ogen naar ronde spierballen
Tekst: Dave Ensberg-Kleijkers, directeur-bestuurder Jantje Beton
De burgemeester van het Noord-Hollandse Zaanstad, Jan Hamming, roept kinderen in zijn gemeente regelmatig op om minder te gamen. “Zorg dat je geen vierkante ogen krijgt van al dat turen achter schermen, maar ronde spierballen van het buitenspelen”, zegt hij beeldend. Terecht, want steeds meer kinderen zitten continu binnen achter schermen. 300.000 kinderen spelen nooit buiten. De generatie 'binnenzitters', de gamers, worden steeds meer bijziend door het vele schermgebruik. Zeker 25 procent van alle 13-jarigen is al bijziend. De helft van alle huidige 6-jarigen heeft rond hun 20ste levensjaar een ernstige oogafwijking. Zonder cynisch te willen zijn, is het maar zeer de vraag hoeveel kinderen gevoelig zijn voor zo’n oproep van hun burgemeester.
De game-industrie, die verantwoordelijk is voor onder kinderen populaire games als Fortnite, Roblox, Minecraft en FIFA, heeft de beschikking over een goed geoliede marketingmachine met budgetten die tot de hemel rijzen. Onze 'buitenspeelindustrie', bestaande uit bijvoorbeeld binnen- en buitenspeeltuinen en alle bijbehorende leveranciers en adviseurs, is op het gebied van marketing geen partij voor de game-industrie. Niet eens misschien. Wie niet sterk is, moet slim zijn. Wat kan de buitenspeelindustrie leren van de game-industrie. Drie ideeën lees je in het volledige artikel dat je hier kunt openen >>
Reactie toevoegen